آموزش مجازی فرصتی در برابر تهدید کرونا

مدتی است که بیماری همه گیر کرونا همه مناسبات اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی اغلب کشورهای جهان را دگرگون کرده است. نظامهای آموزشی نیز از این آفت بزرگ بشدت تاثیر پذیرفته و مجبور به تغییر روشها و ابزارها شده اند. هرچند نمی توان نقش تخریبی و کاهنده این بلای جهانی در روند و راندمان آموزش مدرسه و دانشگاه در طول چندماه اخیر را نادیده گرفت اما از طرفی،شرایط جدید فرصتهای نوین و ارزشمندی را فراروی سیستم آموزشی کشور بویژه آموزش عالی قرارداده که منطق و هوشمندی ایجاب میکند از آن بخوبی بهره برداری شود. هریک از دو روش آموزش حضوری و مجازی محاسن و معایبی دارد که می توانیم با سنجش و قیاس هر کدام در جهت اغتنام فرصت و استفاده بهینه از شرایط بکوشیم. موارد زیر از جمله مزایای سیستم سنتی و حضوری آموزش بشمار میروند: ارتباط چهره بچهره ، اقناع سهلتر ، تبادل انگیزه های عاطفی و انسانی برای پیشرفت بهتر ، امکان حضور و غیاب و رعایت نظم و ارزیابی دقیق است .

در سوی دیگر می توان مزایای روش آموزش مجازی را در این موارد دانست: وسعت زمانی بیشتر برای تبادل علمی بین استاد و دانشجو، تبادل سریع متن و فایلهای صوتی و تصویری، امکان تکرار درس برای دانشجو، تکیه بر انگیزه های درونی بدون فشار بیرونی و عادت به این حالت در زمینه های دیگر، نبود حواشی تمرکز زدا در محیط کلاس و دانشگاه، سهولت و سرعت ارتباط و عدم نیاز به رفت و آمد و صرفه جویی در هزینه و زمان. امکان مطالعه و پژوهش بیشتر در کنار آموزش، امکان ثبت و ضبط بیشتر و آسانتر محتوای کلاسها.

بنظر میرسد هرچند مدل مطلوب آموزش ، ترکیب آموزش حضوری و مجازی و استفاده از روشها و ابزارهای مجازی بعنوان مکمل است ، لکن می توان در شرایط فعلی که امکان پیگیری آموزش حضوری بخاطر شیوع بیماری به حداقل رسیده است، با دقت و تمرکز بر مزایای روش مجازی و غیر حضوری کاری کرد که این دوره به دستاورد و افتخاری برجسته در تاریخ فرهنگ و آموزش کشور تبدیل گردد. این کار منوط به آنست که همه امکانات و فرصتهای موجود را مورد بررسی و بهره برداری قرار دهیم و با توجه به نکاتی مثل تازگی این روش که خود موجب جاذبه آن میشود، وجود زیرساختهای ارتباطی نسبتا مطلوب، وجود شرکتها و موسسات واسطه که میتوانند روشها و محتوای لازم را تولید و عرضه کنند، برای تحقق چشم انداز فوق تلاش کنیم. البته در ابتدای کار قدری روند آموزش با کندی انجام میشود و معمولا معلمان و اساتید گرامی از وقتگیر بودن آن شکایت می کنند که قطعا با مرور زمان و آشنایی بیشتر با سازوکار و ابزارها ی مجازی قابل حل خواهد بود. اکنون همه موسسات آموزش عالی و مدارس و دانشگاهها این فرصت را دارند که با تکیه بر نیروهای جوان و نواور خود زمینه تبادل اطلاعات و در پی آن پژوهش و تولید دانش مطلوب را در بسترهای آموزشی و دانشگاهی ایجاد کنیم. در خصوص برگزاری امتحانات نیز هرچند امیدواریم با فروکش کردن شیوع و کنترل هرچه بیشتر بیماری و رعايت موازين بهداشتي امتحانات پایان نیمسال جاری را به صورت حضوری برگزار نماییم اما در صورت لزوم میتوان بشکل مجازی و بر بستر شبکه بصورت برخط آزمونها را برگزار و نیمسال را با موفقیت به پایان رساند.

مصطفی عباسی مقدم- رییس موسسه آموزش عالی مهدعلم

شما اینجا هستید: Home news